Colour, stone and the city
The colour of stone and the language of architecture in Perugia between the 15th and 16th centuries
Abstract
Every city in Umbria takes on the colour of the rock it is built; Perugia, on the other hand, has a very varied colour repertoire. What may be the reasons that, in historical times, led to using one stone rather than another? The choice of building stone is independent of the possibility of easily quarrying and transporting the material. Starting with some crucial buildings constructed in Perugia during the Renaissance, we will discuss how stones and their colours can fix a distinctive character to architecture that succeeds in evoking a specific architectural language.
References
- Gurrieri, O. (1957). La Basilica di S. Pietro in Perugia. Perugia: Scuola Tipografica Olmo.
- Lolli, L. (2019). Le opere d’arte della chiesa abbaziale di S. Pietro di Perugia nei documenti d’archivio (a cura di). Perugia: Editrice Pliniana.
- Montella, M. (1993). Perugia. Perugia: Electa.
- Nicco Fasola, G. (1951). La fontana di Perugia. Con la relazione su I lavori di restauro del 1948-49 del dott. Francesco Santi. Roma: La Libreria dello Stato.
- Riganelli, G. (1999). L’economia rurale nel Medioevo: un’indagine sulle comunità dell’attuale territorio di Corciano. Perugia: Fabbri Editore.
- Rodolico, F. (1964). Le pietre delle città d’Italia. Firenze: Le Monnier.
- Rossi, A. (1875). Prospetto cronologico della vita e delle opere di Agostino d’Antonio scultore fiorentino con la storia e i documenti di quelle da lui fatte in Perugia, in “Giornale di Erudizione Artistica”, IV, gennaio, pp. 3-63.
- Severini, E. (1993). La chiesa di S. Maria Argentea di Norcia: pieve collegiata cattedrale. Millefiorini.
- Sperandio, B. (2004). Delle pietre dell’Umbria da costruzioni e ornamentali. Perugia: Quattroemmme.

Copyright (c) 2023 Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.