Innovation Processes of Ceramic Product
Colors and Surface Modelling Systems, In between artisanship and digital technologies
Abstract
The research deals with contemporary trends in the ceramic sector highlighted by formal and emotional innovation, deriving from the treatment of surfaces and the use of colour in decorations. A source of material and immaterial values, the resulting products are the expression, on the one hand, of stratified and peculiar know-how and, on the other, of new forms of design and art. Through the case studies presented, the work intends to demonstrate the possibilities of developing new formal and chromatic solutions for ceramic artefact surfaces that are useful for new product customisation models and emotional heritages created through 3D printing, parametric modelling, or with the support of artificial intelligence.
References
- Buono, M., Capece, S. & Laudante, E. (2018). Design e Artigianato 4.0 - Identità culturale territoriale e innovazione. MD Journal (5). - Busti, G. & Cocchi, F. (2004). La ceramica umbra al tempo di Perugino, Milano, Silvana Editoriale, p. 221.
- CERSAIE (2023). https://www.leaceramiche.com/downloads/4955/334/LEA-catalogue-magazine-2023.pdf
- Commissione Europea (2021). https://ec.europa.eu/regional_policy/it/newsroom/news/2021/09/15-09-2021-new-european-bauhaus-new-actions-and-funding-to-link-sustainability-to-style-and-inclusion
- Fry, A., Goretti, G., Ladhib, S., Cianfanelli, E. & Overby, C. (2016). “Advanced craft” integrated with the saper fare; the role of intangible value, and the centrality of the artisan in highquality 21st century artisanship. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, pp. 255-276.
- Goretti, G. (2023). Design e artigianalità avanzata. Il progetto Crafting Europe. Percorsi esplorativi di co-design tra designer e artigiani supportati dalle tecnologie digitali. Roma, Aracne.
- Goretti, G. (2017). Advanced Craftsmanship, percorsi di progetto tra innovazione e tradizione nei sistemi manifatturieri toscani. Roma, Aracne.
- Maffei, S. & Simonelli, G. (2002). Sistema Design Italia. Risorse progettuali e sistema economico. Il ruolo del disegno industriale per l’innovazione di prodotto. Sviluppo delle risorse progettuali del Sistema Italia tra risorse locali e mercati globali, finanziata dal Ministero della Ricerca Scientifica e Tecnologica e coordinata dal Politecnico di Milano (1998-2000). I territori del design, Milano, Il Sole 24 Ore.
- Micelli, S. (2011). Futuro Artigiano. L’innovazione nelle mani degli italiani. Venezia, Marsilio.
- Orlando, S. (2021). L’artigianato e l’arte nella ceramica fra tradizione e innovazione. MIC, Faenza.
- Palmieri, S. (2017). La ceramica tra design e innovazione. 2nd International Conference on Environmental Design - MDA Mediterranean Design Association, Milano.
- Piccolpasso, C. & Conti, G. (a cura di) (2006). Tre libri dell’arte del vasaio, Firenze, All’Insegna del Giglio, p. 262.
- Puglia, D. & Terenzi, B. (2020). Nanotechnology, Additive manufacturing and Genius Loci. A case of jewellery design. Agathón, n. 07, pp. 210-219.
- Rampino, L. (2011). The innovation pyramid: A categorization of the innovation phenomenon in the product-design-field. International Journal of Design, n. 5 (1). https://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/645/325
- Sacco, V. A. (a cura di) (2019). La ceramica nel tempo. Pistoia, Gli Ori, 2019, p. 176.
- Sottsass, E. (1963). Le ceramiche delle tenebre. Milano, East 128, 1963, p. 28.
- Terenzi, B. & Furin, E. (2020). Dal design Made in Italy al design Made in... Umbria. L’identità territoriale per l’innovazione del settore ceramico. MDJournal (9).
- Tosi, F., Lotti, G., Follesa, S. & Rinaldi, A. (a cura di) (2015), Artigianato Design Innovazione. Le nuove prospettive del saper fare. DIDApress, Firenze.
- Thallemer, A. (2004). Bionic Design – The human Touch of Technology. International Design Conference Dubrovnik.
- Verganti, R. (2009). Design-driven innovation: changing the rules of competition by radically innovating what things mean. Harvard Business Press.
Copyright (c) 2023 Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.