Exhibition design beyond anthropocentrism
New roles and new challenges for contemporary museums
Abstract
The article starts with a reflection on the role of museums and cultural institutions as places for producing knowledge and promoting understanding of the complex phenomena that animate the contemporary world, with the capacity to reflect and represent themes and challenges of the reality in which they operate, such as the current ecological crisis, aiming at the possibility of playing the role of ‘activators of change’. In the multifaceted sphere of design for cultural productions, exhibition design is entrusted with the central role of effectively telling and conveying, in a manner that is also highly experimental, universal messages of sustainability, combining them with the concreteness of the small possible worlds preserved in exhibitions, to promote more aware and interconnected communities.
References
- Bernardi, M. (2021). L’ineludibile sfida dell’Antropocene per i musei. In: Barbagli, F., Cioppi, E., Falchetti E., Miglietta A.M., Pinna, G. (a cura di), I musei scientifici italiani nel 2020. Museologia scientifica memorie - 18-20 novembre 2020. https://www.anms.it/upload/rivistefiles/a94e372e3df89ba38166d5cd0c58140f.pdf
- Bernardi, M., Labor, A. (2023). Musei come comunità multispecie al tempo dell’Antropocene. Coltivare comunità. Letture Lente - 3 giugno 2023. https://www.agenziacult.it/letture-lente/coltivare-comunita/musei-come-comunita-multispecie-al-tempo-dellantropocene/
- Carmignani, S. (2024), L’idea di chiamare Antropocene l’attuale epoca geologica è stata bocciata, Wired - 8 Marzo 2023. https://www.wired.it/article/antropocene-definizione-epoca-geologica-bocciata/
- Ciastellardi (2017), La negazione antropocentrica nella cultura del progetto. In: Andreozzi, M. Biocentrismo ed econcentrismo a confronto. Verso una teoria non antropocentrica del valore in intrinseco. LED, pp. 7-19.
- González Loscertales, V. (2019). In: Antonelli, P. & Tannir, A. (2019). Broken Nature XII Triennale di Milano. Electa, p. 10.
- Lamperti, G. (2022). Jane Withers, come il design può essere la scintilla del cambiamento. Salone del Mobile. Milano - 12 gennaio. https://www.salonemilano.it/it/articoli/jane-withers-come-il-design-puo-essere-la-scintilla-del-cambiamento
- Macnab, M. (2012). Design by Nature. Using universal forms and principles in design. New Readers.
- Malagugini, M. (2008). Allestire per comunicare. Spazi divulgativi e spazi persuavivi. Franco Angeli.
- Mancuso, S. (2019). La nazione delle piante. Laterza.
- Mancuso, S. (2019). La nazione delle piante. In: Antonelli, P. & Tannir, A. (2019). Broken Nature XII Triennale di Milano. Electa, p. 350-351.
- Manzini E., a cura di (1992). Il giardino delle cose. In: AA.VV. XVIII Triennale. La vita tra cose e natura: il progetto e la sfida ambientale. Triennale di Milano, pp. 132-133.
- Mitman, G., Armiero, M., Emmett, R.S. (2018). Future Remains: A Cabinet of Curiosities for the Anthropocene. University of Chicago Press.
- Möllers, N. (2014), Benvenuti all’Antropocene: la Terra nelle nostre mani. Environment & Society Portal, Virtual Exhibitions 2014, n. 2. Rachel Carson Center for Environment and Society. doi.org/10.5282/rcc/6354
- Pálsson, G., Szerszynski, B., Sörlin, S., Marks, J., Avril, B., Crumley, C., Hackmann, H., Holm, P., Ingram, J., Kirman, A., Buendíak, M.P., Weehuizen, R. (2013). Reconceptualizing the ’Anthropos’ in the Anthropocene: Integrating the social sciences and humanities in global environmental change research. Environmental Science & Policy, 28, pp. 3-13. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1462901112002079.
- Papanek, V.J. (1971). Design for the Real World. Human Ecology and Social Change. Bantam Books.
- Rota, M. (2019). Musei per la sostenibilità integrata. Editrice Bibliografica.
- Whiteley, N. (1993), Design for Society. Reaktion Books.
Copyright (c) 2024 Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.