Frames, grids and trellises

A brief excursus through the latticework of the exhibition set-up

Abstract

In the temporary and experimental world of exhibition design, the evolution of the frame system and its representation focuses on a particular point of view through which the most complex transformation of contemporary project culture's formal and expressive languages can be read. This contribution aims to trace a path between the past and the present, focusing on techniques and forms and explaining how these can still represent today's relevant intersection point between design, technology, and sustainability.

References

- Bosoni, G. (1995). Architetture provvisorie alla Fiera di Milano. In Riccio, A. et al., Fiera di Milano 1920-1995, un percorso tra economia e architettura (p. 172-245). Milano: Electa.
- Branzi, A. (2010). In La Rocca, F. (a cura di), Scritti presocratici. Andrea Branzi: visioni del progetto di design 1972/2009, Milano: Franco Angeli.
- Bucci, F. (2005). Franco Albini e l’architettura delle esposizioni. In Casabella, 730, 13-16.
- Celli, L. (1988). L’architettura del mostrare. In Polano, S., Mostrare (p. 126-130). Milano: Lybra Immagine.
- Cerri, P. (2022). Intercettare il Monstrum. In Mastromattei, Y., Ottolini, L., Pierluigi Cerri. Idee forme intenzioni (p. 26). Milano: Skira.
- Crippa, D., Di Prete, B., Rebaglio, A., Ratti, L., & Cason Villa, M. (2022). L’exhibit design verso una transizione ecologica. In MD JOURNAL, 14, 198-210.
- Del Puglia, S. (2022). Exhibition design stories. Metodi e pratiche di fruizione della cultura. Siracusa: LetteraVentidue.
- Fabbrizzi, F. (2021). Lezione italiana. Allestimento e museografia nelle opere e nei progetti dei maestri del dopoguerra. Firenze: Edifir.
- Fiordimela, C. (2016). Migliore+Servetto, allestimenti come espansione della cornice, ne Il Giornale dell’Architettura, versione online, ultimo accesso: 28 ottobre 2024, https://ilgiornaledellarchitettura.com/2016/07/13/miglioreservetto-allestimenti-come-espansione-della-cornice/
- Gideon, S. (1954). Walter Gropius Work and Teamwork. New York: Reinhold Publishing Corporation.
- Kries, M., Eisenbrand, j., Rossi, C. & Serulus K. (a cura di). (2018). Night Fever. Designing Club Culture 1960 – Today. Basilea: Vitra Design Museum.
- Migliore, I. (2019). Time to exhibit. Directing spatial design and new narrative pathways. Milano: Franco Angeli.
- Ottolini, G., & R. Rizzi (a cura di). (2017). Architettura degli allestimenti. Firenze: Altralinea.
- Prandi, E. (2021). Lo scultoreo architettonico in Italia come metodo compositivo. Dalle impressioni ai princìpi. FAMagazine. Ricerche e progetti sull’architettura e la città, 54, 47–62.
- Ryan, Z. (a cura di). (2017). As seen. Exhibitions that made architecture and design history. Chicago: The Art Institute of Chicago – Yale Press.
- Rossari, A., & Bucci, F. (2016). I Musei e gli allestimenti di Franco Albini. Milano: Electa.
- Treccani. (s.d.). Enciclopedia Treccani online. Ultimo accesso: 28 ottobe 2024, https://www.treccani.it/enciclopedia/plug-in_(Lessico-del-XXI-Secolo)/
Published
2024-12-31
How to Cite
Ottolini, L., & Colaci, D. F. (2024). Frames, grids and trellises: A brief excursus through the latticework of the exhibition set-up. AND Journal of Architecture, Cities and Architects, 46(2). Retrieved from https://and-architettura.it/index.php/and/article/view/661