The sustainable temporary exhibition
The role of design in the context of trade fair exhibitions
Abstract
Trade fair exhibitions turn out to be less interesting than culturally oriented events, mainly due to the lack of curatorial design that leads to a lack of emphasis on all those elements other than the product or service being sold. The interest that design fields have and can have in this type of event concerns two directions: implementing the set-up and organisational process's sustainability and improving the exhibition object's formal and communicative quality. This proposal illustrates some of the main elements in procedural and procedural spheres that can lead to improvements in commercially oriented exhibitions.
References
- Bistagnino, L. (2009). Design sistemico, progettare per la sostenibilità produttiva e ambientale. Slow food editore.
- Borsotti, M. (2017). Tutto si può narrare. Riflessioni critiche sul progetto di allestimento. Mimesis.
- Buccolieri, C. (a cura di), Giraldi, L. Goffi, H. K., Meucci, A., & Trivellin, E. (2007). L’architettura e i luoghi del commercio. Edifir.
- Calosci, A. (2022). Design per il luoghi. Eventi espositivi tra comunità e conoscenza, Francoangeli.
- Codeluppi, V. (2000). Lo spettacolo della merce. I luoghi di consumo dai passages a Disney world. Bompiani.
- Collesei, U., Cecchinato, F., & Dalle Carbonare, M. (2014). Gli eventi. Come progettarlo e realizzarli. Francoangeli.
- Cozzi, P.G. (2016). Comunicare gli eventi. Una guida operativa. Francoangeli.
- Crippa, D., Cason Villa, M., Di Prete, B., Ratti, L., & Rebaglio, A. (2023). L’exhibit design verso una transizione ecologica, “MD Journal Design”, (14) 22, 198-209.
- Benedetti, D. (2020). L’uso dei media da parte dei musei nell’era della pandemia Covid-19: criticità e potenzialità, “Media Education” vol. 11 n. 2, pp. 199-205.
- International Standard Organization (ISO). (2017). ISO 20121:2012 Event sustainability management systems-Requirements with guidance for use. ISO/TMBG Technical Man-agement Board–groups. Reviewed and confirmed in 2017.
- Le fiere italiane. Consistenza e posizionamento internazionale del settore 2015 - 201 https://www.aefi.it/it/wp-content/uploads/sites/2/2022/03/Le-fiere-italiane_Consistenza-e-posizionamento.pdf
- Mancini, M. (2023). A Sustainable approach to planning, organization, and management of big events related to the music entertainment industry, in Walker T., Cucuzzella C., Goubran S., Geith R. (eds) The Role of Design, Construction and Real Estate in Advancing the Sustainable Development Goals – Palgrave Macmillan, Springer Nature Switzerland AG, Cham, Switzerland, Sustainable Development Goals Series.
- Manzini, E., & Vezzoli, C. (1998). Lo sviluppo di prodotti sostenibili, Maggioli.
- Ministero della Transizione ecologica, DM 19/10/2022 Criteri Ambientali Minimi per il servizio di organizzazione e realizzazione di eventi, Gazzetta Ufficiale 22A06808.
- Mostra oggetto da regalo, catalogo della mostra (Firenze, Palazzo Strozzi, 6 dicembre 1962-6 gennaio1963), Firenze 1962.
- Perna, A. (2019). Introduzione. L’etica e l’estetica: per un design ecologicamente orientato, in P. Deganello, “Design politico”, Altraeconomia.
- Polano, S. (1997). L’arte dell’allestimento temporaneo. Mostrario italiano. In Dal Co, F. (a cura di) Storia dell’architettura italiana. Il secondo Novecento, Electa.
- Regulation (EU) 2024/1781 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 establishing a framework for the setting of ecodesign requirements for sustainable products. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1781&qid=1719580391746
- Spagnoli, A. (2020). Design e grammatiche allestitive. Aracne.
- The Crystal Palace Exhibition, London 1951, (1970). Dover Pubblication.
- Tenuta, P. (2009). Indici e modelli per la sostenibilità, Franco Angeli
- Trivellin, E. (2022). Communication and Digitization for Sustainable Events,AHFE International.
- Vezzoli, C. (2017). Design per la sostenibilità ambientale, Zanichelli.
Copyright (c) 2024 Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.