Design and Media Strategies

How the trans- formation of media, styles and visual languages has redefined institutional social communica- tion on AIDS

Abstract

The article focuses on the transformation that social communication in Italy has undergone since the 1990s, thanks to the push of technologies and media strategies and the innovation of visual languages. After a quick overview of the origins of the so-called public utility graphics, the article explores the concepts of crossmediality and transmediality, analysing their design and media consumption repercussions about a theme of social solid resonance: the fight against AIDS. The analysis focuses on three ministerial campaigns, highlighting the gradual transition from single-channel approaches aimed at a generalist target to transmedia strategies and specific graphic choices aimed at diversified audiences.

References

- Anceschi, G. (a cura di) (1984) Prima biennale della grafica: propaganda e cultura: indagine sul manifesto di pubblica utilità dagli anni settanta ad oggi. Cattolica, Mondadori.
- Bernocchi, R., Contri, A., Rea, A. (2018) Comunicazione sociale e media digitali. Roma, Carocci Editore.
- Boumans, J. (2004) “Cross-Media”, E-Content Report 8 - an integrating report by ACTeN Anticipating Content Technology Needs.
- Censis (2017), La società italiana al 2017. 51° Rapporto Censis. https://www.censis.it/sites/default/files/downloads/Sintesi_La_Societ%C3%A0_italiana_al_2017.pdf
- Ciancia, M. (2016), Transmedia Design Framework. Un approccio design-oriented alla Transmedia Practice. Milano, Francoangeli.
- Codeluppi, V. (2011), Il marketing della bontà. Il manifesto, 24 dicembre: 10.
- D’Andrea, E. & Pini, F.M. (1992), Il caso Aids. In: Tamborrini, S. (ed.), Marketing e comunicazione sociale. Milano, Lupetti & Co.: 176-205.
- Faccioli, F. (2000), Comunicazione pubblica e cultura del servizio. Roma, Carocci Editore.
- Friendlytest (2022), #cHIVuoleconoscere. Bergamo Fast-Track City. https://www.friendlytest.it/pages/cHIVuoleconoscere/
- Gabardi, E. (2011), Social Advertising. Campagne pubblicitarie per un mondo migliore. Milano, Francoangeli.
- Gabardi, E. (2017), Stop Aids. I linguaggi della pubblicità contro l’Aids in Italia e nel mondo. Milano, Francoangeli.
- Gadotti, G., Bernocchi, R. (2010) La pubblicità sociale. Maneggiare con cura. Roma, Carocci Editore.
- Galbiati, M., Piredda, F. (2012) Visioni urbane. Narrazioni per il design della città sostenibile. Milano, Francoangeli.
- Giovagnoli, M. (2013), Transmedia, Storytelling e comunicazione, ApogeoNext, Milano.
- Glynne, A. (2013), Drawn From Life: The Animated Documentary. In: Wilson, B. (ed.), The Documentary film book. Londra, Bloomsbury Publishing: 73-75.
- Jenkins, H. (2006), Convergence Culture: Where old and new media collide, New York University Press, New York (trad. it.: Cultura convergente, Apogeo, Milano, 2007).
- Mancini, P. (1996), Manuale di comunicazione pubblica. Roma-Bari, Laterza.
- Mancini, P. (2002), Perché comunicazione pubblica? Le ragioni sociali di uno sviluppo impetuoso. Quaderni di sociologia, 30, 2002, pp. 5-15.
- Ministero della Salute (2017), Campagna di comunicazione “Con l’HIV non si scherza, proteggi te stesso e gli altri”. https://www.salute.gov.it/portale/hiv/dettaglioCampagneHIV.jsp?lingua=italiano&menu=campagne&p=dacampagne&id=117
- Ministero della Salute (2019), Campagna di comunicazione “Con l’HIV non si scherza” #HIVriguardatutti. https://www.salute.gov.it/portale/hiv/dettaglioCampagneHIV.jsp?lingua=italiano&menu=campagne&p=dacampagne&id=138
- La Rocca, G. (2017), Dell’allarmismo alla prevenzione. Una riflessione sulle campagne di comunicazione sociale contro la diffusione dell’HIV/AIDS degli ultimi trent’anni. Mediascapes Journal 8: 219-252.
- Piscitelli, D. (2020), La stagione della Grafica di Pubblica Utilità: what else?. in Ferrara, M., Guida, F. E., Piazza, M., Proverbio, P., Riccini, R., (a cura di), AIS/ Design Journal. Storia e ricerche, “Social Design. Design e “bene comune”, v. 7, n. 12-13.
- Rauch, A. (2006). Graphic design. Guide Cultura Mondadori. Mondadori Electa SpA.
- Rolando, S. (2004), La comunicazione di pubblica utilità (vol.1). Milano, Franco Angeli.
- Steiner, A. (1973). La grafica degli enti pubblici. Linea Grafica, (1–3).
- Suligoi, B., Boros, S., Camoni, L., Lepore, D., Ferri, M. & Roazzi, P. (2006), Aggiornamento dei casi di Aids notificati in Italia e delle nuove diagnosi di infezioni da Hiv. Supplemento del Notiziario dell’Istituto Superiore di Sanità 19(6): 3-19. https://www.epicentro.iss.it/aids/pdf/coa-2006.pdf
Published
2024-06-30
How to Cite
Maselli, V., & Panadisi, G. (2024). Design and Media Strategies: How the trans- formation of media, styles and visual languages has redefined institutional social communica- tion on AIDS. AND Journal of Architecture, Cities and Architects, 45(1). Retrieved from https://and-architettura.it/index.php/and/article/view/622