Ephemeral and permanent on the Strait of Messina
Abstract
Alien projects born ephemeral, between research, experimentation and realisation, succeed in giving meaning to places and landscapes intercepted in the coastal facades of the two principal cities of the Strait: Messina and Reggio Calabria. In the latter, the promenades of the seafront are the site of installations, open monuments and stages of unprecedented life scenarios. Working on the ephemeral also means challenging the conventions of the permanent, redefining spaces by exploring new aesthetic and functional dimensions—the plural, transversal and multicultural ephemeral as a starting point to promote dialogue and contemporary debate.
References
- AA.VV. (2020). Turismo di Reggio Calabria, Statue di Rabarama, una galleria d’arte a cielo aperto. https://turismo.reggiocal.it/cultura/musei-e-installazioni/statue-di-rabarama
- Battisti, E. (1992). Una grande partita a scacchi. In: Notizie AISU, 1, gennaio 1992, pp. 8-11.
- Capel, H. (2003). Lo efímero y lo permanente, o el problema de la escala temporal en geografía. Cap. 2. In: Capel H, La Cosmópolis y La Ciudad, Ediciones del Serbal, Barcelona, p. 35, 44.
- Duboÿ, P. (2016), Carlo Scarpa, L’arte di esporre, Johan &Levi.
- García Borrón, J.C. (1998). Historia de la Filosofía, La Antigüedad, vol. 1, Ediciones del Serbal, Barcelona, p. 83.
- Galdini, R. (2017). Terapie urbane. I nuovi spazi pubblici della città contemporanea. Rubbettino Editore. https://reggiocalabria.italiani.it/scopricitta/rabarama-e-le-sue-opere-sul-chilometro-piu-bello-d-italia/
- Loos, A. (1910). Architettura. In: Loos A., Parole nel vuoto, Adelphi, Milano, 1972, pp. 241-256.
- Macchi Cassia, C. (1994). Nuovi, diffusi e senza storia. Costruire, n. 133.
- Macchi Cassia, C. (1999). Il grande progetto urbano. La forma della città e i desideri dei cittadini. La Nuova Italia Scientifica
- Maione, G. (2020). Rabarama e le sue opere sul chilometro più bello d’Italia.
- Malagugini, M. (2008). Allestire per comunicare. Spazi divulgativi e spazi persuasivi. Angeli.
- Mimì (2020). Intervista a Rabarama, un viaggio fra le sue opere d’arte, i simboli e le emozioni. https://www.spuntidiviaggio.it/intervista-a-rabarama-un-viaggio-fra-le-sue-opere-darte-i-simboli-e-le-emozioni/
- Mugak (2025). 5ª Bienal Internacional de Arquitectura de Euskadi, Mugak/, Instituto de Arquitectura de Euskadi, Donostia/San Sebastián, Gipuzkoa, Spain. https://www.bienalmugak.eus/es/inicio
- Musillo, A. (2020). La nuova “Opera” di Edoardo Tresoldi a Reggio Calabria, o di come la scultura diventi parte del paesaggio. https://www.elledecor.com/it/people/a33949200/edoardo-tresoldi-chi-e-opera-lungomare-calabria/
- Rhan, J. (2000). Music Inside Out: Going Too Far in Musical Essays, (introd. e commento di Benjamin Boretz), G+B Arts International, Amsterdam, p. 177.
- Rodari, G., (1968). Un giorno di pioggia. In: Corrierino Informazione, n. 31, 04.08.1968.
- Saint-Non, J. C. de (1781-86). Voyage pittoresque ou description des royaumes de Naples et en Sicile, Clousier, Paris.
- Séstito, M. (a cura di) (2021). La Palazzata Bifronte, Rubbettino Editore, Soveria Mannelli.
- Taut, B. (1919). Die Stadtkrone -ed. orig.-/ La corona della città, Mazzotta, Milano, 1973, p. 32.
- Tresoldi, E. (2020). Opera. https://www.edoardotresoldi.com/opera/
Copyright (c) 2024 Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.